• Breaking News

    Meta Tag Analyzer
    Check your meta tags!

    example: http://www.example.com.
    URL

    (optional)
    User Agent * (optional)


    Please enter the access code as displayed above.
    Access code

    Online Meta Tag Analyzer provide by SEOCentro.

    Sunday, December 7, 2014

    Darah haid tak teratur..PCOS?

    Assalamualaikum w.bt. Salam Isnin. Nak share testimoni adik saya sendiri..

    Sebelum ni adik saya mengalami kitaran haid yang tak menentu..bukan tak menentu kot, tapi darah haid cuma datang setahun 2 kali sahaja. Perkara ini terjadi sejak dia mula datang haid.

    Sehinggalah perkara ni diceritakan kepada saya. Maka, saya ajak dia jumpa Pakar Sakit Puan bagi mendapat kepastian apa sebenarnya terjadi. Risau la kan, takutla jadi apa-apa, dahla muda lagi. Adik saya baru berusia 19 tahun. 

    Setelah checkup dibuat, termasuklah scan bagai. Pakar maklumkan tiada sebarang ketumbuhan @ penyakit lain yang terjadi. Alhamdulillah. Lega kot. Cuma..adik saya mengalami ketidakstabilan hormon dan ianya dikatakan ke arah menjadi PCOS.

    PCOS? Apa tu? Mula-mula masa Pakar bagitau tu..hmm..agak kurang faham. Jadi, balik tanya pakcik google..hehe..maka lebih detail la kan. 

    Polycystic Ovary Sindrome (PCOS) @ Sindrom Ovari Polisistik adalah penyakit hormon yang melibatkan sistem reproduktif wanita ketika masih berada dalam umur kesuburan mereka. Apabila wanita ada masalah hormon, mereka berisiko untuk alami PCOS seperti adik saya.

    Yang lebih merisaukan, ada yang mengatakan wanita yang alami PCOS ni, sukar hamil bila berkahwin!

    Kata doktor yang kami jumpa tu, gejala PCOS biasanya seperti;
    > berat badan berlebihan - adik saya beratnya belum melebihi paras normal BMI, cuma disarankan turunkan berat 5kg lagi
    > hormon androgen tinggi (berbulu lebat) - ya utk adik saya
    > Ada cyst dalam ovari - yang ni tak ada, doktor dah scan, tapi alhamdulillah tak ada cyst



    Rawatan untuk PCOS?
    Apa yang dicadangkan oleh Doktor, adik saya perlu;
    - turunkan sedikit berat badannya supaya lebih ideal
    - jaga makan & bersenam selalu
    - ambil pil hormon untuk bagi jalan haidnya dulu.

    Setelah 3 bulan, apa yang adik saya buat;
    - dia berjaya turunkan berat dari 55kg ke 46kg, sekarang tengah maintain
    - ambil masa untuk workout setiap hari
    - pil yang doktor bagi tu hanya buatkan darah haidnya datang selepas penggunaannya,abih tu mmg x ambik dh

    Jadi,saya sarankan adik amalkan GLA. Alhamdulillah katanya..belum habis sebotol, kitaran periodnya bertambah baik. Dah 2 bulan, periodnya jalan ontime! Suka sangat dia.


    Bukan tu saja, minggu ni dia balik..jadi dapat fae to face dengan dia. Wahh..kalau dulu mukanya ada ja jerawat yang singgah..kali ni nampak ada perubahan..bonus tu! Nanti lagi berseri-seri muka hang dik..hehe

    GLA sememangnya mampu stabilkan hormon seseorang. Bagi yang ada simptom-simptom begini, boleh cuba amalkan GLA. Bagaimana cara berkesan? Hubungi saya untuk pembelian & konsultansi berterusan.




    No comments:

    Post a Comment

    Apa kata anda?

    Beauty

    Travel